zaterdag 13 februari 2010

Woensdag 10 en donderdag 11 februari 2010: Mamallapuram - Chennai - Mumbai - Amsterdam

Aan alle goede dingen komt een einde, zo ook aan onze fantastische reis!

We nemen woensdagmorgen afscheid van Betty en Elly, die vannacht doorvliegen naar Kuala Lumpur. Ook Margarethe, onze Deense Soroptimist reisleidster blijft achter; zij heeft nog één dagje rust en gaat dan met een groep Deense toeristen nog drie weken rondreizen.

Met twee busjes vertrekken we om 09.45 uur naar Chennai. Wij arriveren daar rond 12:00 uur en moeten tot 14:40 uur wachten voor onze vlucht nr. 488 met Jet Airways naar Mumbai. Wij landen rond 17:00 uur in Mumbai en worden opgewacht door een medewerker van het ITC Maratha Hotel,

waar we zullen dineren en ons kunnen verkleden voordat we doorreizen. Immers, onze vlucht naar Amsterdam vertrekt pas om 01:50 uur de volgende dag. Tonny heeft dit perfect geregeld.

Tijdens de bustocht (voor de verandering in een mooie nieuwe bus) naar het hotel zien we weer de grote armoede

en ondergaan we voor de laatste keer de enorme verkeersdrukte in de miljoenenstad Mumbai, waar de bedelaars manoeuvreren tussen de voertuigen om toch te proberen aan ‘de kost’ te komen. Het blijft schrijnend om te zien hoe een moeder met kind ook ons om geld vraagt voor haar kind. Wij zitten echter hoog in de bus en kunnen haar niet helpen; terwijl ik een gebaar van machteloosheid maak, lacht ze vriendelijk en werpt me ook nog een kushandje toe. Ik schiet even vol …………. en hoop dat zij en haar kindje het geluk zullen hebben om door een van de Indiase Soroptimistclubs te worden opgevangen!

De grote tegenstellingen in dit immense land worden wel zeer duidelijk als we aankomen bij het ITC Maratha 5 sterren deluxe business hotel. Ook dit is India!

ITC Maratha Hotel Mumbai

Entree hotel

Wij moeten via een detectiepoort en onze handtassen/rugzakken gaan door een scanner, alvorens we het hotel kunnen betreden.

Lobby

Atrium, waar het buffetdiner werd geserveerd

Na een bijzonder uitgebreid dinerbuffet in het mooie sfeervolle restaurant, worden we om 22:30 uur teruggebracht naar het vliegveld van Mumbai. Er is weer een strenge veiligheidscontrole, die veel tijd vergt. Vlucht Delta 243 vertrekt iets later (om 02:10 uur) richting Amsterdam. We proberen te slapen, wat niet echt lukt.

Uiteindelijk landen we donderdag 11 februari keurig volgens het vluchtschema om 07:15 uur op de koude (-3˚C) en besneeuwde Luchthaven Schiphol. We zijn bijna 26 uur (inclusief 9.5 uur vliegreis) onderweg geweest.
We nemen afscheid van de Deense Soroptimisten, die nog vier uur moeten wachten voordat zij kunnen doorreizen naar Kopenhagen.
Alle koffers zijn goed aangekomen en we nemen afscheid van elkaar. We kunnen terugzien op een fantastische reis, we hebben het heel leuk gehad met elkaar en kijken nu al uit naar de reünie.

Liesbeth en de foto’s zijn gemaakt door Karin.